Weggeefartikelen om je bedrijf je promoten: zo doe je het op de goede manier!

Cadeautjes uitdelen is leuk en wordt over het algemeen zeer gewaardeerd. Het is dus niet zo gek dat bedrijven over de hele wereld ervoor kiezen om zogenoemde weggeefartikelen te bestellen en te laten bedrukken met hun logo of boodschap. Het zijn kleine relatiegeschenken die tot doel hebben om de bedrijfsnaam te promoten en klanten aan je te binden. Maar hoe haal je het hoogste rendement uit zo’n weggeefactie? In dit artikel leggen we je uit wat je als ondernemer wel en niet moet doen bij het opzetten van een weggeefactie.

 

Naamsbekendheid is nog geen klantenbinding

Laat deze woorden even goed tot je doordringen. Een presentje weggeven met jouw naam erop leidt over het algemeen tot een hogere naamsbekendheid, maar dat zegt nog niets over de eventuele stap van de ontvanger om zich als klant bij je aan te sluiten. Je ziet vaak hoe bedrijven bijvoorbeeld sleutelhangers laten bedrukken bij Loopper en die vervolgens uitdelen tijdens een jaarmarkt of bij een sportevenement. Dat is natuurlijk een mooie geste, maar het zal je niet direct nieuwe klanten opleveren. Ze staan echt niet volgende week massaal bij je op de stoep omdat ze een mooie sleutelhanger van je hebben gekregen. Wat het wel doet, is de bekendheid van jouw bedrijfsnaam verder vergroten. Als dat het beoogde effect was, prima!

 

Plan een follow-up in

Lukraak artikelen weggeven aan willekeurige voorbijgangers is een uitstekende manier om je naam te vestigen, maar nog niet voldoende om echt aan klantenbinding te doen. Daarvoor moet je een follow-up bedenken. Stel bijvoorbeeld een voorwaarde voor het ontvangen van een presentje. Laat handdoeken bedrukken met jouw logo en vertel de bezoekers dat ze zo’n handdoek gratis ontvangen wanneer ze een offerte aanvragen of een bepaald formulier invullen. Dit kun je zelfs online regelen. Wanneer je bezoekers van jouw website aanspoort om zich te registreren voor een nieuwsbrief of om een account aan te maken, kun je daar de handdoek als beloning voor geven. Zo heb je een handvat om de klant later nog eens te bellen of mailen!

 

Plan je actie tijdig in

Zorg ervoor dat de producten die je weggeeft tenminste enig raakvlak hebben met de boodschap die je wilt uitdragen. Ga niet lukraak iets bestellen en zorg er vooral voor dat je een vooraf zorgvuldig uitgestippeld tijdspad volgt. Haastige spoed is immers zelden goed! Bestel je relatiegeschenken goedkoop en snel bij Loopper.nl