Wat gaat er nog allemaal veranderen in de online gokwereld?

Nadat de wereld van online gokken Nederland 2,5 jaar geleden overrompelde, lijkt de rust te zijn weergekeerd. De overvloed aan reclame is bedwongen met het reclameverbod dat afgelopen juli van kracht werd, en het aantal online gokken lijkt, net als deelname aan een loterij, deel geworden van de Nederlandse samenleving.

 

Hoewel er volgens de meest recente informatie in totaal ruim twee miljoen speler accounts bij alle 27 aanbieders zijn aangemaakt, is het opmerkelijk dat er met twee derde daarvan niet (meer) gespeeld wordt. Een van de redenen hiervan is dat spelers bij meerdere casino’s accounts hebben aangemaakt, om van hun welkomstbonus gebruik te maken. Zodra de bonus is opgebruikt, is het te verwachten dat spelers slechts bij een casino door blijven spelen en de ander accounts ongebruikt laten, totdat er een nieuwe bonus wordt geboden.

 

Hierbij moet opgemerkt worden dat bonussen niet beschikbaar zijn voor spelers onder 24 jaar. Omdat deze groep spelers gevoelig voor verslavingsproblemen is, zijn casino’s verplicht om hen van alle vormen van promoties, zoals bonussen, uit te sluiten. Maar ook zonder bonussen weten jongvolwassenen casino’s te vinden. Van alle actieve accounts is een vijfde van spelers in de leeftijdscategorie 18-23.

Wat betreft uitgaven geven jongeren, zowel absoluut als relatief, wel minder uit dan oudere spelers; gemiddeld 59 euro tegen 170 euro per maand. Als we dit afzetten tegen de gemiddelde inkomens van beide groepen, geven de jongeren 4,3 procent van hun inkomen uit aan gokken en ‘ouderen’ 5,7 procent.

 

Toch is het lastig om hier met gemiddelden te werken, diverse buitenlandse onderzoeken tonen aan dat bij online gokken, een kleine groep van ongeveer 5 procent van de spelers, verantwoordelijk is voor meer dan de helft van de omzet van casino’s. Het overgrote deel van de spelers zal per maand slechts een paar tientjes storten bij een Online casino met snelle uitbetaling, wie om de maand een nieuw spel voor zijn Playstation koopt heeft een duurdere hobby.

 

Maar we moeten wel erkennen dat de overheid bij de regulering van de markt, zoals dat heet, steken heeft laten vallen. Zo werd tijdens het commissiedebat kansspelen van 7 maart jl. gesuggereerd dat uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de Kansspelautoriteit zelf geen mogelijkheid heeft om accounts aan te maken bij online casino’s.

 

Om te voorkomen dat accounts van de Kansspelautoriteit als dusdanig herkend worden, zou het noodzakelijk zijn om met een nep identiteitsbewijs een account aan te maken, echter is hiervoor geen mogelijkheid voor binnen de huidige wetgeving.

 

Dit betekent dat de talloze maatregelen die casino’s verplicht zijn om te nemen om spelers te beschermen, niet gecontroleerd kunnen worden. De Consumentenbond heeft wel accounts aangemaakt, en uit de aanbevelingen die ze de minister doen, kunnen we onder meer de volgende zaken opmaken:

 

Wanneer een spel opgestart wordt, is de geselecteerde inzet niet de minimale inzet, maar vele malen hoger. Een speler die hier niet op let kan zo ongemerkt hele euro’s in plaats van centen inzetten. Dit probleem wordt verergerd doordat  spellen de inzet sowieso niet in euro’s, maar in punten weergeven.

 

Ook wanneer we naar andere schermen kijken waar de speler zijn of haar keuzes kenbaar moet maken komen we vergelijkbare zaken tegen, zo is het standaard ingevulde stortingsbedrag ook niet de minimale storting. Bij de limieten die spelers in moeten stellen wat betreft de tijd die ze willen spelen en de bedragen die ze willen kunnen storten, is het probleem dat deze zonder problemen ingesteld worden op bijna 24 uur per dag en bedragen tot 65 duizend euro per dag ingesteld kunnen worden.

 

Andere bevindingen betreffen de omgang met spelers die hun account op willen zeggen, of spelers die geen aanbiedingen en bonussen meer willen ontvangen. Wie zijn account wil sluiten, dient dit via de klantenservice te doen, waarbij er geprobeerd wordt om spelers van gedachten te laten veranderen. Wie zich voor bonussen aanmeldt, blijft deze nog steeds ontvangen, zelfs wanneer een account daadwerkelijk is opgezegd.

 

Drie weken nadat de Consumentenbond haar 16 aanbevelingen aan de minister had gestuurd, kwam deze met een reactie met daarin een aantal maatregelen die niet op de geplande evaluatie konden wachten.

 

De maatregelen komen voor een groot deel overeen met de aanbevelingen van de Consumentenbond, zo mogen spelers niet gestuurd worden in hun beslissingen door bijvoorbeeld bedragen vooraf in te vullen of hoge inzetten te selecteren. Ook zullen bedragen altijd in euro’s in plaats van punten moeten worden weergegeven.

 

Ook kondigde de minister aan dat aanbieders altijd contact op moeten nemen met spelers die een limiet van meer dan 350 euro per maand in willen stellen. Een dergelijk contact waarin spelers aangesproken worden op de risico’s die zij nemen, moet het instellen van lagere limieten tot gevolg hebben.

 

Wat betreft het de KSA toestaan om middels een valse identiteit als ‘mystery guest’ onderzoek te doen, is de minister minder welwillend. Hoewel hij zegt het belang van anonieme controle in te zien, ziet hij niet voldoende reden om de KSA een dergelijke vergaande en uitzonderlijke bevoegdheid te geven.

 

Tot slot zal er toch een vervolgonderzoek komen naar overkoepelende speellimieten, limieten die niet slechts bij een, maar bij alle kansspelaanbieder gelden. Hoewel de minister eerder zei hier geen mogelijkheden voor te zien, lijken die er nu toch wel te zijn.

 

De grootste veranderingen waar die aanbieders van kansspelen in het vooruitzicht hebben zijn dus duidelijk, zeker met de publicatie van de Toezichtagenda 2024 van de KSA. Hoewel aanbieders zich geen zorgen hoeven te maken over mystery guests, zullen de bestaande regels verduidelijkt en strenger gehandhaafd worden. Ook voor het aanleveren van alle benodigde gegevens die de KSA nodig heeft voor het uitvoeren van haar taken is iets waar men niet langer onderuit zal kunnen komen.

 

Hoewel de Tweede Kamer een motie van mevrouw Bikker heeft aangenomen die de minister verzoekt om voor de zomer met een systeem voor overkoepelende limieten te komen, denkt de minister dat de nodige aanpassingen een jaar of twee zullen gaan duren, maar voorlopig is er genoeg werk aan de winkel.