Hoe kun je als ondernemer meer omzet genereren?

Het is de vraag waar iedere ondernemer mee bezig is, want meer omzet betekent uiteindelijk ook meer winst. Hoewel ieder bedrijf natuurlijk verschillend is, vind je in dit artikel vijf tips om je omzet een boost te geven.

 

 

Social media op de juiste manier gebruiken

 
Hoewel het iets is dat velen al doen, gaat het vooral om het slim inzetten van social media om meer omzet te genereren. Dit betekent niet alleen content plaatsen op Facebook, Instagram en dergelijke, maar vooral ook reageren op reacties. Het is namelijk een geweldige manier om erachter te komen waar klanten naar op zoek zijn en met hen in gesprek te gaan. Als je al een actieve community hebt opgebouwd kun je ook af en toe een poll plaatsen, om gericht antwoord te krijgen op een vraag. Voorzie je volgers ook regelmatig van informatie die zij nuttig vinden, zodat ze actief betrokken blijven op jouw social media kanalen.

 

Offertes snel verzenden en tijdig opvolgen

 
Een tweede tip is het snel beantwoorden van offerte-aanvragen. Veel ondernemers wachten hier te lang mee, waardoor klanten afhaken omdat ze bijvoorbeeld al iemand anders hebben gevonden. Toch blijft het maken en versturen van offertes vaak liggen, omdat het een tijdrovende klus is. Door te kiezen voor een goed offerteprogramma, zoals dat van WeFact, voorzie je jouw klant razendsnel van een antwoord omdat het gewoon veel minder tijd kost om offertes te maken. Vergeet ook niet om offerte-aanvragen op te volgen, waarbij het veel makkelijker is om het overzicht te bewaren als je gebruikmaakt van een professioneel offerte programma.

 

Contact behouden met bestaande klanten

 
Een pro-actieve aanpak is altijd een goede manier om je omzet te verhogen, waarbij je ook gewoon contact op kunt nemen met oude en bestaande klanten. Zie het niet als een verkooppraatje, maar meer een casual gesprek waarin je jouw onderneming weer even onder de aandacht brengt. Als ze op dat moment jouw product of dienst niet nodig hebben, zal je toch eerder in hun gedachten schieten als dit wel het geval is. Waar ook de volgende tip een beetje op aansluit.

 

Netwerken in je persoonlijke omgeving

 
Iedereen heeft een netwerk, al is het maar je vrienden en familie en eventueel bestaande klanten. Het kan nooit kwaad om hen te vragen of ze nog iemand weten die jouw diensten of producten kunnen gebruiken, of te vragen om jou aan te bevelen bij anderen. Je zou hier zelfs een soort doorverwijs korting tegenover kunnen stellen, al zijn veel mensen bereid om gratis een handje te helpen. Je kunt tevens netwerken met bestaande ondernemers, als jullie geen directe concurrenten zijn maar wel een overlappende doelgroep hebben. Denk aan een fotograaf en een juwelier, die beide werken met bruidsparen en elkaar zo een beetje kunnen promoten.

 

Je (online) vindbaarheid vergroten

 
De laatste tip gaat over de online vindbaarheid van je onderneming. Hiervoor kun je ontzettend veel dingen doen, van het toevoegen van je onderneming op Google Maps, online adverteren, je aanmelden op branche gerelateerde platformen en uiteraard je site optimaliseren op het gebied van SEO. Het is net als bij een fysieke winkel natuurlijk erg belangrijk dat je ook online makkelijk gevonden kan worden door potentiele nieuwe klanten.