Nostalgische vakantie met de auto in trek
Onderzoek wijst uit dat Nederlanders graag met de auto op vakantie gaan, waarbij ze vaak kiezen voor een plek waar ze in hun jeugd al eens geweest zijn. Maar ditmaal niet zonder de geneugten van deze tijd zoals airco, navigatie en cruise control. Zwarte Zaterdag wordt het liefst gemeden, net als reizen met de schoonfamilie.
‘Gedoe’
De enquête is afgenomen door Onderzoeksbureau Kien in opdracht van Volkswagen Nederland. Century Autogroep publiceerde dit onderzoek op haar website. Nederlanders pakken nog altijd graag de auto voor een vakantie, die in de helft van de gevallen een plek in eigen land als bestemming heeft. Op de tweede plaats komt Duitsland, daarna pas Frankrijk. Vliegen is minder duurzaam en een treinreis nog steeds betrekkelijk kostbaar. Het ‘gedoe’ dat bij een autovakantie komt kijken, zoals een extra grote beurt of het nog eens onder de loep nemen van de autoverzekering, omdat op sommige wegennetten een andere mores heersen – men neemt het op de koop toe. Overigens speelt het coronavirus een onvermijdelijke rol in de uitkomst van het onderzoek.
‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet’ en liever geen schoonfamilie
Men baseert de bestemming vaak op nostalgie. Meer dan de helft van de ondervraagde vakantiegangers (51 procent) keert met de auto terug op een plek uit zijn of haar jeugd. Driekwart moet daarbij wel toegeven dat de beoogde vakantiestek in hun herinnering veel leuker was. Het vermaak onderweg bestaat bij 29 procent uit het oude spelletje ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ en op de vraag of men wel eens met tegenzin met de schoonfamilie op pad is geweest, reageert 20 procent bevestigend. Er zullen dus veel mensen met onderhuidse irritatie vragen of het dan misschien een gele Alfa Romeo is, of het rode lampje dat waarschuwt dat er getankt moet worden.
Roadtrip
Qua luxe en comfort onderweg is men duidelijk: airco is het belangrijkst. Op de tweede plaats staat navigatie, daarna komen cruise control, een fatsoenlijke geluidsinstallatie voor de muziek en getint glas. Grofweg de helft van de autovakantiegangers wil niet reizen op Zwarte Zaterdag en niet op weg zonder zaken als mobiele telefoon, WiFi en navigatie. Dus die drang naar nostalgie is selectief. Toch blijft de autovakantie in zijn algemeenheid populair. Is het niet zozeer de nostalgie, dan wel de romantiek van de snelweg: het onderweg spontaan afslaan richting dorpjes met fantasie prikkelende plaatsnamen, het broodje uit de koelbox opeten op een parkeerplaats met mooi uitzicht of het samen ‘we zijn er bijna’ zingen. Wie de autovakantie aan kinderen presenteert als het hipper klinkende roadtrip, krijgt de handen helemaal op elkaar.