Een spreker inhuren? Drie manieren waarop een spreker een goede aanvulling is voor een evenement
Ben je bezig met het organiseren van een evenement, en aan het bedenken hoe je daar invulling aan kunt geven? Een spreker inhuren kan een waardevol onderdeel van het programma zijn. Er zijn sprekers voor een breed scala aan onderwerpen. Het is niet nodig om per onderwerp een aparte zoekterm te gebruiken om een spreker te vinden: via een sprekersbureau is het makkelijk om voor vrijwel elke expertise een geschikte kandidaat te vinden. Op welke manieren biedt een spreker meerwaarde aan een evenement? Het zal hier toegelicht worden.
Inhoudelijke meerwaarde
Meestal draait een evenement om een bepaald onderwerp. Sprekers boeken die passen binnen het onderwerp en de doelgroep zal het evenement veel meerwaarde geven. Door hun kennis en expertise te delen met het publiek, zorgt een spreker ervoor dat er een enorme verdieping van het onderwerp tot stand komt. Dat kan op twee manieren gedaan worden. Een mogelijkheid is om te kiezen voor een spreker die perfect binnen de niche van het bedrijf of de organisatie past. Een spreker kan in zo’n geval waardevolle toevoeging geven aan een onderwerp waar het publiek mee bekend is. Een andere mogelijkheid is om juist voor een hele nieuwe invalshoek te kiezen, die wel helpt om mensen na te laten denken over een bepaald onderwerp. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een toedracht over stressmanagement en burn-out preventie tijdens een bedrijfsevenement. Dat is nuttige informatie, waar zowel de werkgever als de werknemer veel profijt van zal hebben. In beide gevallen zal een spreker een verrijking zijn.
Bijdragen aan een doel
Een spreker kan door middel van een overtuigende voordracht bijdragen aan het doel waarvoor het evenement georganiseerd wordt. Betreft het bijvoorbeeld een evenement over duurzaamheid, is het heel nuttig om experts hun diepgaande kennis te laten delen zodat toehoorders beter geinformeerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan een klimatoloog of boswachter, die dagelijks door zijn of haar beroep met de gevolgen van de klimaatverandering geconfronteerd wordt. Door kennis en ervaring met het publiek te delen, gaat het onderwerp meer leven. Daarnaast kunnen experts inzage geven in de nieuwste ontwikkelingen in het onderwerp. Zo zou een econoom kunnen vertellen over de nieuwe stappen in duurzaam ondernemerschap, of een deskundige op het gebied van energietransitie over de nieuwe methodes en technologieen die de transitie mogelijk maken. Aan het eind van de dag zullen de deelnemers het evenement tevreden verlaten in de wetenschap dat ze nu meer weten over duurzaamheid.
Een spreker betrekt het publiek actief
Veel sprekers doen meer dan alleen hun verhaal vertellen. Vaak betrekken ze ook het publiek bij het onderwerp. Op die manier wordt het evenement dynamisch en interactief. Een voorbeeld is een bijeenkomst die zich richt op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie, of AI, zal in de toekomst een steeds grotere impact hebben op ons dagelijks leven. Daarbij komen zowel praktische als ethische vraagstukken kijken. Hoe zal kunstmatige intelligentie de werkgelegenheid beinvloeden? Waar trekken we de grens voor wat er met kunstmatige intelligentie allemaal mogelijk zou moeten zijn? Dit soort onderwerpen kan leiden tot discussies met de toehoorders. Op die manier kunnen meerdere zienswijzen over het onderwerp aan de orde komen. Bovendien maakt de interactie dat het publiek deel uitmaakt van de lezing, en daardoor het gevoel zal hebben een nuttige bijdrage aan het evenement te hebben geleverd.